کلاس هوش هیجانی

پرورش هوش هیجانی و نقش آن در موفقیت فرزندان

امروزه می‌بینم که خانواده‌ها تاکید زیادی بر پرورش هوش کودکان دارند. اما لازم است بدانیم که در فرزندپروری مسئولانه ما در قبال تمام جنبه‌های رشد کودک مسئول هستیم.

یکی از این جنبه‌های مهم رشد، توجه به هیجانات و عواطف کودکان است که نقش موثری در تمام زندگی دارد. هیجان‌ها تاثیر زیادی بر روابط اجتماعی، کاوش محیط و شکل‌گیری خودآگاهی و عزت نفس کودکان دارند.

آگاهی نسبت به هیجانات و عواطف و قدرت رویارویی و کنترل احساسات، تعیین کننده موفقیت و شادکامی افراد در روابط مثبت خانوادگی و اجتماعی آتی است.

هوش هیجانی در فرزندپروی این است که والدین از احساسات کودک خود آگاه باشند، همدلی نشان دهند و آرامش و هدایت را برای کودکان خود فراهم سازند .

برای کودکان نیز هوش هیجانی قابلیت شناخت و درک هیجانات و احساسات و کنترل آنهاست. کودکان در صورت برخورداری از تربیت مسئولانه یاد می‌گیرند که هیجانات خود را کنترل کنند، لذت‌های خود را به تاخیر بیندازند و خودانگیخته و صبور باشند.

بدین ترتیب والدین رسالت عظیم خود را انجام داده‌اند؛ آنها انسانی تربیت کرده‌اند که می‌تواند از عهده فراز و نشیب‌های بحرانی و موقعیت‌های حساس زندگی خود برآید

نوع واکنش والدین به احساسات و هیجانات کودکان اهمیت بسیاری دارد. این واکنش‌ها مهم‌ هستند. واکنشی که والدین، هنگام تجربه شدید هیجانات از سوی کودک نشان می‌دهند، در چگونگی ابراز احساسات کودک در آینده نقش اساسی دارد.

شاید جالب باشد که بدانید تنها، شیوه‌ای که به طور مستقیم با کودک حرف می‌زنیم یا برخورد می‌کنیم، اثرگذار نیست. بلکه نحوه تعامل والدین با دیگران در خانواده یا اجتماع و یا حتی برخورد با حیوانات هم مهم است.

عدم توجه به پرورش هوش هیجانی باعث می‌شود کودک نتواند آشفتگی‌های خود را کنترل کند، نتواند به خوبی تمرکز کند و بشنود، در برابر هیجانات خود زود تسلیم شود و در برابر فعالیت‌های مربوط به یادگیری ، احساس مسئولیت نکند.

در نتیجه کودک از منابع رشد و پیشرفت محروم خواهد شد. همچنین چنین فردی پس از ورود به جامعه نمی‌تواند روابط انسانی سالم و مثبت داشته باشد. چرا که از قدرت همدلی و شنیدن حرفهای دیگران و دیدن دنیا از دریچه چشم دیگری ناتوان است. این مسئله برای جامعه جمع‌گرای ما معضل بزرگی است.

یکی دیگر از نتایج تاکید بیش از اندازه بر پرورش هوش و نادیده گرفتنن احساسات و هیجانات کودکان، این است که ما به احتمال زیاد متخصصینی خواهیم داشت عاری از عواطف انسانی و توانایی برقراری ارتباط .

اما لازم است یادآوری کنیم که خود هیجانات می‌توانند سازنده و یا بازدارنده باشند. آنها هم می‌توانند فرآیند حل مسئله را تسهیل و هم مختل کنند. هیجان‌ها هم می‌توانند علت ایجاد روابط باشند و هم علت تخریب و فروپاشی آنها.

این عوامل دو طرفه نشان می‌دهند کمک به کودکان برای یادگیری تنظیم هیجاناتشان تا چه حد ضرورت دارد. کنترل توجه، حل مسئله و برقراری روابط سالم برای موفقیت تحصیلی و اجتماعی، همچنین رضایت کودک از زندگی، حیاتی هستند. تنظیم هیجانات به کودکان اجازه می‌دهد که رفتارشان را تحت کنترل داشته باشند و در مواقع لازم، انعطاف‌پذیر باشند.

∇برای تبیین بهتر اهمیت هوش هیجانی باید گفت که هوش هیجانی توانایی دریافت، ابراز، فهم و مدیریت عواطف خود و دیگران است. هوش هیجانی در عبور از رویدادهای زندگی و جریاناتی که می‌توانند مثبت یا منفی باشند نقش زیادی دارد.

مسائل مهمی مانند ازدواج، از دست دادن یکی از عزیزان، از دست دادن شغل و پیدا کردن شغل جدید گرفته تا رویدادهای عادی زندگی مثل گم کردن اشیای شخصی، طرد شدن توسط دیگران یا ملاقات با دوستان.

افرادی که هوش هیجانی بالا دارند می‌توانند از آنچه که از مشاهد عواطف خود و دیگران به دست می‌آورند، برای کنترل رفتار و افکارشان استفاده کنند.

آنها همچنین می‌توانند در موقعیت‌های بحرانی، خود را مدیریت کنند و روی دیگران هم اثر بگذارند. نسبت به فشارها و استرس های محیطی خونسرد هستند و می‌توانند واکنش‌های هیجانی درستی به مردم و موقعیت‌های خاص زندگی نشان دهند.

یکی از تاثیرات اولیه و مهم هوش هیجانی این است که روابط دوستانه، همدلانه و دلسوزانه، در افراد بیشتر می‌شود و این موضوع باعث شکل‌گیری اجتماعات انساتیِ به دور از خشونت می‌شود.

در یکی از تعریف‌های اساسی هوش هیجانی آمده است که هوش هیجانی نقشی اساسی و مرکزی در روابط انسان‌ها با یکدیگر دارد و بر انواع فعالیت‌های مرتبط با مدرسه، محل کار و غیره تاثیرگذار است..

با مهد مهداد در ارتباط باشید. پذیرای صدای گرم شما هستیم.