تغذیه سالم کودکان مهدکودک

تغذیه سالم برای کودکان در مهدکودک چیست؟

فهرست

برنامه غذایی کودک

ذائقه سازی تغذیه سالم کودکان مهدکودک

اضافه وزن و چاقی در کودکان

تغذیه سالم کودکان تأثیر بسزایی در رشد و تکامل آنها دارد. همچنین در این دوره رعایت اصول تغذیه میتواند نقش مؤثری در پیشگیری و کنترل بیماری ها نظیر دیابت، چاقی، فشارخون و… در دوران بزرگسالی داشته باشد.

از عوامل تاثیر گذار بر تغذیه سالم کودکان، رفتار غذایی اعضای خانواده و مربیان مهد کودک و برنامه های تلوزیونی است. شرط لازم برای یک کودک سالم و باهوش داشتن برنامه غذایی مناسب است. لازم است افرادی که از کودک مراقبت میکنند چه در خانه چه در مهدکودک دانش غذایی خود را بالا ببرند. برای تغذیه سالم کودکان مهدکودک، مربیان مهدکودک باید دانش کافی غذایی را داشته باشند.

با مدیریت صحیح تغذیه سالم کودکان میتوان به رشد و هوش کودک کمک کرد و عادات غذایی صحیح را ایجاد نمود.

برنامه غذایی کودک

تغذیه سالم کودکان از مهمترین مواردی است که باید در مهدکودک ها رعایت شود و باید شامل 5 گروه اصلی غذایی باشد. این گروه ها به صورت زیر خواهند بود:

  1. نان و غلات
  2. میوه ها
  3. سبزی ها
  4. شیر و لبنیات
  5. گوشت و جایگزین های آن.

در زیر هر کدام از این گروه های غذایی را توضیح داده ایم.

نان و غلات: تغذیه سالم کودکان مهدکودک باید شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، رشته، گندم، جو و ذرت باشد. بهتر است کودکان 2 تا 3 سال 4 واحد و کودکان 4 تا 6 سال 6 واحد در روز مصرف کنند.

سبزی ها: تغذیه کودکان مهدکودک باید شامل انواع سبزی های برگدار، انواع کلم، هویج، بادمجان، لوبیا سبز، خیار، گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی  و قارچ و فلفل باشد. بهتر است کودکان 2 تا 3 سال 2 واحد و کودکان 4 تا 6 سال 3 واحد در روز مصرف کنند.

میوه‌ها: انواع میوه، آب‌ میوه طبیعی، کمپوت میوه ‌ها و خشکبار از دیگر گروه هایی هستند که باید در تغذیه سالم کودکان مهدکودک وجود داشته باشند. این گروه منبع مهمی از ویتامین ها هستند. بهتر است کودکان 2 تا 3 سال، 1 واحد و کودکان 4 تا 6 سال 2 واحد در روز، میوه مصرف کنند.

شیر و لبنیات: تغذیه سالم کودکان باید شامل شیر و ماست، پنیر، کشک، بستنی و دوغ باشد. این گروه منبع کلسیم است. بهتر است کودکان 2 تا 3 سال 2 واحد و و کودکان 4 تا 6 سال 2 واحد در روز مصرف کنند.

گوشت و حبوبات: گروه گوشت که شامل گوشت های قرمز و سفید همچنین ماهی است، از دیگر موارد ضروری در تغذیه سالم کودکان مهدکودک هستند. گوشت قرمز مثل گوسفند و گوساله و گوشت های سفید مثل مرغ و دیگر پرندگان، ماهی و تخم‌مرغ، حبوبات مانند نخود و لوبیا و مغزیجات مانند گردو و فندوق، هستند. در این گروه حبوبات میتوانند جایگزین گوشت شوند. این گروه منبع مهمی از پروتئین هستند. بهتر است کودکان 2 تا 3 سال 1 واحد و کودکان 4 تا 6 سال 2 واحد در روز مصرف کنند.

متفرقه: تغذیه سالم کودکان باید شامل انواع مواد قندی و چربی ها باشد. مصرف محدود روغن یا کره در حد 2 قاشق چایی خوری برای کودکان توصیه شده است و مصرف نمک و شکر و ترشیجات و کیک و شیرینی باید به صورت محدود در تغذیه سالم کودکان مهدکودک قرار گیرند.

داشتن برنامه غذایی مناسب برای تغذیه سالم امری و همچنین سلامت کودکان در خانه امری ضروری است.

ذائقه سازی تغذیه سالم کودکان مهدکودک

 برای ذائقه سازی در کودکان، بهتر است از هفت ماهگی شروع به تغذیه کمکی کودک کنید. برای شروع تغذیه کمکی، میتوانید با حریره بادام یا  فرنی با آرد برنج شروع کنید. بهتر است در سال های اول زندگی به غذای کمکی نوزاد شکر و نمک کم اضافه شود تا ذائقه او به شیرینی یا ترشی عادت نکند. برای تغذیه سالم تشویق کودکان به خوردن غذاهای جدید و مختلف، میتواند به تنوع ذائقه آنها کمک کند.

یکی از راه های ذائقه سازی تغذیه سالم کودکان مهدکودک، ارائه غذا در قالب دستورالعمل ‌های ساده و با استفاده از رنگهای جذاب، جهت جذب توجه کودکان است.

برگزاری جشن های غذایی و پخت و پز با همکاری کودکان، میتواند به افزایش علاقه آنها به خوردن غذا کمک کند.

همچنین تشویق کودکان به شرکت در فعالیت های پخت و پز، مثل ترشیجات یا پخت شیرینی، از دیگر راه های افزایش علاقه کودکان به خوردن غذا میباشد.

همچنین می توانید برای مطالعه فرستادن نوزاد به مهد کودک کلیک کنید.

اضافه وزن و چاقی در کودکان

کودکان چاق و دارای اضافه وزن بیشتر در معرض بیماری های غیر واگیر دار مانند فشار خون و دیابت میشوند همچنین افزایش وزن و چاقی موجب کاهش اعتماد به نفس و گوشه گیری کودک میشود. تغذیه سالم کودکان مهدکودک علاوه بر کمک به رشد کودک و سلامت جسمی او باعث کاهش وزن آنها میگردد. شرکت در بازی های گروهی و جلوگیری از خوردن تنقلاتی مانند چیپس و پفک نقش مؤثری در جلوگیری از افزایش وزن دارد.

سخن پایانی

مهد کودک مهداد 10 سال است که تجربه مراقبت از کودکان را به عهده دارد و با ارائه برنامه غذایی سالم و محیطی آرام و دلپذیر و شرایط آموزشی مناسب در تلاش است آنچه شایسته فرزند شماست فراهم کند.

دیدگاهتان را بنویسید