آیا می توانیم نوزادان را به مهدکودک بفرستیم؟

آیا می توانیم نوزادان را به مهدکودک بفرستیم؟

فهرست

فرستادن نوزاد به مهدکودک

بهترین زمان انتخاب مهدکودک

ویژگی‌ های مهدکودک مناسب

مشخصات محل نگهداری

مدیریت مهدکودک

مربی متخصص

نکات مهم فرستادن نوزاد به مهدکودک و مراقبت از او

جمع بندی

انتخاب زمان فرستادن کودکان به مهدکودک یک انتخاب شخصی بوده که هر کسی متناسب با شرایط زندگی خود این کار را انجام میدهد. اما به طور کلی سنین بعد از ۳ سالگی بهترین زمان برای فرستادن کودکان به مهدکودک محسوب میشود. با وجود این برخی از والدین به جهت شرایط زندگی ناچار هستند برای مراقبت از کودکان خود، در سنین پایین و نوزادی آنها را به مهدکودک بفرستند. در این مقاله در خصوص معایب و مزایای فرستادن نوزاد به مهدکودک صحبت خواهیم کرد.

فرستادن نوزاد به مهدکودک

نوزادی که تازه متولد میشود باید در آغوش مادر خود باشد، تمامی الگوهای تغذیه و خواب کودک با مادر تنظیم خواهد شد و این مسئله برای هر دو آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور حتم والدین نوزاد به خصوص مادر، توجه بیشتری به تغذیه، استراحت و خواب کودک خواهد داشت؛ بنابراین احساس امنیتی که نوزادان در کنار والدین خود دارند برای آرامش و رشد آنها بسیار مهم بوده و از مسائل غیر قابل انکار است. اما بعضی از مادران شاغل بوده و علی رغم میل باطنی مجبور به فرستادن نوزاد به مهدکودک هستند. از اینرو با توجه به اینکه نوزادان در این رنج سنی به مراقبت ‌های بیشتر و توجهات پزشکی زیادی نیاز دارند، باید مهدکودکی را انتخاب نمایید که تمامی تسهیلات و امکانات مناسب برای نگهداری نوزاد را داشته باشد.

 بهترین زمان انتخاب مهدکودک

مادران که پس از تولد فرزند خود مجبور هستند بعد از گذراندن دوران مرخصی زایمان به کار خود بازگردند، باید در زمانی که هنوز فرزند آنها به دنیا نیامده مهد یا پرستار مخصوص او را انتخاب کنند. با اینکار آنها میدانند پس از پایان مرخصی باید با فرزندشان چه کرده و استرسی در این زمینه نخواهند داشت؛ در نتیجه دورانی که با فرزند خود در منزل هستند میتوانند لحظات خوبی را سپری کنند.

ویژگی‌ های مهدکودک مناسب

با توجه به اهمیت توجه به ویژگی های محیط نگهداری کودک در مهدها در ادامه به بررسی این مشخصات میپردازیم.

مشخصات محل نگهداری

مکانی که برای نگهداری کودک و فرستادن نوزاد به مهدکودک انتخاب میکنید باید از لحاظ مشخصات ایمنی در بالاترین سطح ممکن باشد. باید فضای مناسبی داشته و مجهز به اتاق بازی و زمین بازی مناسب بوده به طوریکه بازی کودکان بزرگتر مانع خواب و استراحت نوزادان نشود.

فضای نگهداری نوزادان باید دارای کفپوش نرم بوده، نورگیر مناسبی داشته و از تهویه هوای خوبی برخوردار باشد. نقاط حادثه خیزی که احتمال دارد کودکان به آن نزدیک شوند باید پوشش پلاستیکی داشته و پریزهای برق بسته باشند. این محل باید به سیستم هشدار دهنده دود، کپسول ‌های آتش ‌نشانی، جعبه کمک ‌های اولیه و کلیه لوازمی که برای محافظت از کودکان مورد نیاز است مجهز باشد. سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسبی داشته تا نوزادان بتوانند با آرامش کامل استراحت کنند.

مدیریت مهدکودک

پس از داشتن مجوزهای لازم یکی از مهمترین نکاتی که باید در انتخاب مهد مورد نظر به آن توجه نمود، مدیریت مناسب مهدکودک است. مدیریت باید خوش برخورد باشد، به نقطه نظرات والدین در خصوص نگهداری کودکان توجه نموده و در صورت صحیح بودن صحبت آنها، موارد را در نگهداری کودک اعمال نماید.

مربی متخصص

یکی از مهمترین فاکتورهای یک مهد خوب برای فرستادن نوزاد به مهدکودک، میزان مهارت مربی بوده که با کودک در ارتباط است. مربی مهد کسی است که ساعت‌ ها با کودک وقت میگذراند، بنابراین باید صبور باشد، پر انرژی بوده و در کمال آرامش با فرزند شما برخورد کند. او باید با محبت نوزاد شما را در آغوش گرفته و از او مراقبت نماید. علاوه بر این باید به تمامی شیوه‌ های نگهداری کودک و نکات مهمی که برای مراقبت از نوزادان وجود دارد آشنا بوده و بتواند مواقعی که فرزند شما دچار مشکل میشود مسئله را در کمال آرامش و حوصله رفع کند.

نکات مهم فرستادن نوزاد به مهدکودک و مراقبت از او

شما باید از شیوه نگهداری فرزند خود در مهدکودک مطمئن بوده تا هنگامی که مشغول به کار هستید نگرانی در این زمینه نداشته باشید. باید بدانید که نوزادان به نوازش نیاز دارند بنابراین مربی باید در طول روز آنها را در آغوش کشیده و مراقبت‌ های ویژه ای از آنها انجام دهد. از اینرو بهتر است در سنین نوزادی از پرستار کودک برای نگهداری فرزند خود کمک بگیرید.

اما در صورتیکه این امکان برای شما فراهم نبوده باید برای فرستادن نوزاد به مهدکودک محلی را انتخاب کنید که برای هر چهار نوزاد یک مربی به صورت جداگانه داشته باشد. این آمار به صورت استاندارد طبق تحقیقات جهانی در زمینه نگهداری کودکان زیر یک سال تهیه شده است. مادران باید بدانند در صورتیکه کودک در مهد به خوبی مراقبت شود و نیازهای محبتی او برآورده گردد، پیوند عاطفی با مادر خود را از دست نخواهد داد.

جمع بندی

نوزادان برای رشد در اوایل تولد به توجه و مراقبت های اصولی نیاز دارند و در صورتیکه مادر به دلایل اقتصادی و اجتماعی مجبور باشد به سرکار برود، باید این نیازها در مهدکودک برآورده شود. بنابراین هنگام فرستادن یک نوزاد به مهدکودک انتخاب محل مناسب که تمامی استانداردهای لازم در این خصوص را داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا توصیه می‌شود مهد مهداد را که سابقه درخشانی در زمینه نگهداری و مراقبت از کودکان دارد انتخاب نموده و فرزندان خود را از سنین نوزادی که نیاز به مراقبت ‌های ویژه ‌ای دارند با اطمینان خاطر به مربیان کاربلد و دوره دیده این مرکز آموزشی بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید