تاریخچه مهد کودک در ایران

تاسیس اولین مهد کودک در جهان

در 261 سال پیش اولین موسسات مراقبت از کودک با الگو قرار دادن یتیم‌خانه ‌ها در کشور اتریش تاسیس شدند. در واقع این موسسات با هدف حمایت و نگهداری از کودکان مادرانی که در انواع کارخانه ها و کارگاه ها مشغول به کار بودند و همچنین در نزدیکی این کارگاه های تولیدی تاسیس شدند. ساعت کاری این موسسات منطبق با ساعات کاری زنان شاغل بوده و تنها محیطی برای نگهداری کودکان بودند. توجه داشته باشید که این موسسات مراقبت از کودک برای خانواده ‌های فقیر تاسیس شده بودند تا زمانی که زنان در مشغول به کار هستند، از کودکان آن‌ ها نگهداری شود.

نکته اساسی که در مورد تاریخچه مهد کودک در ایران وجود دارد این است که این مهد کودک ها منطبق بر اصول فریدریش فروبل موسس اولین مهدکودک در جهان تاسیس شدند.

فریدریش فروبل در سال1840 میلادی در کشور آلمان اولین کودکستان جهان را با عنوان kindergarten به معنای باغ کودکان طراحی و تاسیس کرد. در مهد کودک‌ ‌های تاسیس شده بر اساس طرح فریدریش فروبل، آموزش در کنار بازی گنجانده شده بود. این مهد کودک ها به مرور زمان از لحاظ کیفی و کمی پیشرفته ‌تر شدند و به سایر نقاط جهان راه یافتند.

تاسیس این مهد کودک ها منجر به پیشرفت، توسعه و بهبود شرایط کودکان شد. از جمله تاثیرات تاسیس این موسسات میتوان به شکل گیری نهادهایی مانند اتحادیه ‌ی شغلی مربیان مهد کودک، تاسیس سازمانی برای نظارت بر مراقبت‌ های تربیتی کودکستان، اشاره کرد. علاوه بر این، تاسیس kindergarten ها منجر به  تغییر در ساختار ظاهری فضا و مسائل آموزشی، وضع قوانین مربوط به تأسیس مهد کودک ها و غیره شد. 

تاریخچه مهد کودک در ایران

در اولین قدم از بررسی تاریخچه تاسیس اولین مهد کودک در ایران، بهتر است به معنی و ریشه کلمه مهد کودک که یک کلمه نیمه فارسی و نیمه عربی است بپردازیم. مهد کودک از واژه مهد، که واژه ای عربی و به معنای گهواره است و کودک که واژه ای فارسی است، تشکیل شده است. در گذشته به مهد کودک، کودکستان نیز گفته میشد که با توجه به ماهیت این فضای آموزشی از نظر معنایی کلمه درست تری نسبت به واژه مهد کودک است. میرزا جبار عسگرزاده معروف به جبار باغچه ‌بان به عنوان بنیان‌ گذار اولین کودکستان اختصاصی کودکان ناشنوان ایران در شهر تبریز شناخته میشود.

این در حالی است که بسیاری از افراد اولین مهد کودک ایران با نام «ایران» که توسط خانم برسابه هووسپیان تاسیس شد را اولین کودکستان ایران میدانند. در اطلاعات ثبت شده در مورد تاریخچه مهد کودک در ایران، خانم هووسپیان را به عنوان یک ایرانی ارمنی که در دانشگاه ژنو سوییس تحصیل کرده بود، معرفی میکنند. خانم هووسپیان کودکستان ایران را در دهه 30 خورشیدی در خیابان معتمد الدوله تهران با مجوز وزارت فرهنگ تاسیس کرد. همچنین در برخی اطلاعات تاریخی ثبت شده است که پیش از جبار باغچه بان و خانم هووسپیان، عصمت‌الملوک دولتداد در سال 1312 و پس از بازگشت از بلژیک نخستین کودکستان دولتی را با نام کودکستان شکوفه در ایران تأسیس کرد.

با توجه به اطلاعات به دست آمده نمیتوان تاسیس اولین کودکستان را تنها به تلاش های یک فرد نسبت داد. آنچه که در این مورد حائز اهمیت است این است که از آن تاریخ تا امروز نیاز به مهدکودک ها آنقدر توسعه یافته است که کمتر شهر و روستایی در ایران است که مهد کودک نداشته باشد. این مهد کودک ها در اکثر موارد متناسب با اصول جهانی تاسیس و اداره میشوند.

دسته بندی انواع مهد کودک در ایران

امروزه میتوان مهد کودک ها و کودکستان ها را با توجه به نوع خدمات، مدت زمان فعالیت روزانه، جغرافیای فعالیت به دسته ‌های اشاره شده در زیر تقسیم کرد.

  1. مهد کودک های تمام وقت.
  2. کودکستان های نیمه وقت.
  3. مهد کودک های پاره وقت.
  4. مهد کودک های تخصصی برای کودکان با نیاز های خاص.
  5. مهد کودک های هوشمند.
  6. کودکستان یا مهد کودک های شبانه روزی.
  7. کودکستان های شبانه که برای والدینی که در شغل های با شیفت های شب اشتغال دارند، استفاده میشود.
  8. مهد کودک های قرآنی.

مزایای ثبت نام کودک در مهد کودک

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مهد کودک، دوره آموزش اجباری محسوب نمیشود. اما ویژگی‌ ها و مزایای فوق العاده حاصل از حضور کودکان در این مراکز بر کسی پوشیده نیست. در ادامه مبحث تاریخچه مهد کودک در ایران به معرفی مزایا و ویژگی های حاصل از حضور کودکان در کودکستان میپردازیم.

  1. ایجاد آمادگی در کودکان برای ورود به مدرسه.
  2. افزایش علاقه کودکان برای یادگیری مهارت ‌های جدید.
  3. آموزش انواع مهارت ‌های فیزیکی متناسب با سن کودک.
  4. آموزش فکر کردن و سایر مهارت ‌های شناختی.
  5. تقویت مهارت های بنیادی اجتماعی، هیجانی و ایجاد توانایی حل مسئله در کودک.
  6. ایجاد برتری ذهنی در کودکان با انجام بازی های متنوع.
  7. آموزش نحوه برقراری تعامل و ارتباط با دیگر کودکان.

اگر شما نیز در جستجوی یک مهد کودک حرفه ‌ای، با مربیان توانمند، فضای بازی گسترده، انواع کلاس هایی که سبب شکوفایی استعداد و خلاقیت کودک شما میشوند، هستید ما به شما مهد کودک مهداد را پیشنهاد میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید