تفاوت مهد کودک و پیش دبستانی

مهم ‌ترین سرمایه ‌های یک جامعه، کودکان آن هستند. کودکان، آینده و نسل بعدی کشور را رقم میزنند. از طرف دیگر بخش بزرگی از شخصیت انسان در دوران کودکی و زیر ۷ سالگی تشکیل میشود. داشتن روح و روان سالم، خلاقیت و موفقیت در بزرگسالی به آموزش و نحوه رفتار در کودکی برمیگردد. همان طور که اکثر مشکلات بزرگسالی مثل وابستگی ناسالم، افسردگی، اعتیاد، مشکلات روانی و شخصیتی بیشتر از آن که فکر کنید به دوران کودکی ارتباط دارد. بنابراین اینجاست که اهمیت آموزش صحیح در مهد کودک ها و پیش دبستانی ها آشکار میشود. با دانستن تفاوت مهد کودک و پیش دبستانی میتوان متناسب با اهداف هر یک مکان مناسبی برای کودکان مهیا کرد.

به صورت کلی تفاوت مهد کودک و پیش دبستانی چیست؟

مهدک کودک و پیش دبستانی در اهداف، مکان، ساعت، نوع آموزش و حتی مربیان تفاوت هایی دارند که شناخت آن ها به نحوه صحیح رفتار، برخورد و آموزش به کودکان کمک میکند. اصولا دوره مهد کودک قبل از دوره پیش دبستانی قرار دارد؛ بنابراین اولین تفاوت مهد کودک و پیش دبستانی، میزان جدیت آموزش ها است. در واقع مهد کودک ساعت مشخصی ندارد و والدین شاغل میتوانند در طول روز، ساعاتی کودکان خود را به مهد کودک بسپارند تا به درستی از آن ها مراقبت شود. اما پیش دبستانی آمادگی برای ورود به دبستان و مسئولیت های جدی تر است و کودکان ساعات مشخصی، حدود ۴ الی ۵ ساعت روز را، در پیش دبستانی میگذرانند.

به عبارت دیگر کودک در مهد، کنار مربیان خود و کودکان دیگر بازی میکند، غذا میخورد، شعر میخواند، میرقصد، با کودکان دیگر ارتباط برقرار میکند و فعالیت های سرگرم کننده و نشاط آور انجام میدهد تا روحیه شادتری داشته باشد. دیگر تفاوت مهدک کودک و پیش دبستانی در این است که در دبستان بر خلاف مهد، کودک شعرهای بیشتر و مهم‌تری می آموزد، نقاشی میکشد، کار دستی درست میکند، آموزش قرآن میبیند، با کودکان هم سال خود دوست میشود و در یک دوره ۹ ماهه یاد میگیرد ساعت مشخصی در مدرسه بماند و برای دبستان آماده شود.

مهم ترین ارکان در پیش دبستانی و مهد کودک چیست؟

از آنجایی که در این دو دوره کودک برای اولین بار ساعت بیشتری به دور از خانه و در کنار افراد غریبه است؛ بنابراین مربیان کودک و محل آموزش او بسیار مهم است. یک مربی آگاه، با سواد، با تجربه و دلسوز است که شخصیت کودک را در مسیر درستی شکل میدهد و باعث شکوفایی استعدادهای او میشود. دیگر تفاوت مهد کودک و پیش دبستانی در محل آن است. عموما مهد کودک ها خصوصی هستند و در مکان هایی خصوصی قرار دارند و تمام اقشار جامعه کودکان خود را به مهد نمیفرستند.

ممکن است اقشار مرفه تر یا شاغل این کار را کنند، اما پیش دبستانی ها عموما در همان محل مدرسه و دبستان قرار دارد، هزینه کمتری میطلبد و تقریبا تمام خانواده ها برای آمادگی، فرزندان خود را به پیش دبستانی میفرستند. به این ترتیب چنانچه فرزند خود را به مهد میبرید، درباره مکان آن حساس باشید. همچنین با مربیان کودکان آشنا شوید، آن ها را بیازمایید و مربی مناسبی برای کودک انتخاب کنید؛ زیرا کودکان خود را در حساس ترین سن به دست فرد دیگری میسپارید.

تفاوت مهدکودک و پیش دبستانی از نظر اهداف و آموزش

از نظر هدف و آموزش تفاوت هایی بین این دو دوره وجود دارد. در واقع پیش دبستانی بیشتر آموزش محور است ولی مهد کودک بیشتر جنبه مراقبت و سرگرمی دارد. در هر دوی این دوره ها نباید فعالیت های سخت گیرانه آموزشی و تحصیلی وجود داشته باشد؛ زیرا کودکان آمادگی لازم را ندارند. این امر در خصوص مهد کودک مهم تر است؛ زیرا کودک سن کمتری دارد و باید بیشتر به بازی، رشد شناختی، فیزیکی و احتماعی برسد تا در محیطی منزوی به یادگیری های سخت گیرانه مشغول شود.

دیگر تفاوت پیش دبستانی و مهد کودک، ایجاد انضباط فکری بیشتر در کودکان برای ورود به دبستان در دوره پیش دبستانی است. همچنین کودک در پیش دبستانی باید باید از اضطراب دوری از خانه و ماندن در محیط مدرسه رها شود. حال آنکه در مهد کودک اضطرار کمتری برای این کار حس میشود.

 سخن پایانی و آشنایی با مهد کودک مهداد

دوره و مهد کودک و پیش دبستانی از مهم ترین دوره های آموزشی است. زیرا در حساس ترین سنین کودکی اتفاق می افتد و در شکل گیری شخصیت کودکان بسیار موثر است. از این رو دانستن تفاوت مهد کودک و پیش دبستانی حائز اهمیت است تا والدین بتوانند بهترین آموزش را در این سنین برای کودکان خود مهیا کنند. مهد کودک مهداد با ۱۰ سال سابقه موفق، فضایی امن، وسیع و مربیان آموزش دیده و با تجربه به کودکان شما کمک میکنند تا تجربه ی لذت بخشی از اولین حضور در جامعه داشته باشند و خلاقیت خود را شکوفا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید