10 فایده و اهمیت بازی برای کودکان چیست؟

طبق اعلام سازمان یونیسف، بزرگ‌ ترین نهاد بین‌المللی در حوزه کودکان، بازی کردن یکی از حقوق اولیه کودکان است. بازی نه تنها باعث سرگرمی کودکان شده، بلکه به یادگیری آن‌ ها نیز کمک میکند. متخصصان رفتار درمانی کودک معتقدند که کودکان، مهارت ‌های اولیه مورد نیاز را از طریق بازی کردن یاد میگیرند و در صورتی که بازی ‌ها هوشمندانه انتخاب شوند، مهارت‌هایی که کودک آموزش میبیند هم بیشتر است. در این مطلب قصد صحبت در مورد اهمیت بازی در کودکان را داریم و علل آن را بررسی خواهیم کرد.

اهمیت بازی در کودکان چیست؟

بازی کردن یک راه طبیعی و لذتبخش برای آموزش کودکان است. آموزش به کودکان مبتلا به بیماری‌های خاص مانند اوتیسم، آموزش در مدار ابتدایی و… از طریق بازی کردن به شکل ساده‌تر و سریع‌تری انجام می‌شود. هر چند، همه این موارد اهمیت بازی در کودکان را نشان میدهند اما مزایای بازی در کودکان به این موارد خلاصه نمیشود. به عنوان 10 اهمیت بازی در کودکان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تقویت مغز: بازی کردن ضریب هوشی کودکان را افزایش میدهد و قدرت مغز آن ها را تا حد زیادی تقویت میکند.
  2. بهبود خلاقیت: بازی کودکان را خلاق میکند زیرا در هر موقعیت باید متناسب با آن، رفتار کرده و تصمیم گیری کنند.
  3. بهبود زبان و گفتار: کودکان در دنیای بازی صحبت میکنند، شعر میخوانند و ارتباط میگیرند که این موضوع مهارت های گفتاری آن ها را بهبود میبخشد.
  4. ایجاد روحیه مناسب: کودکانی که بازی میکنند، روحیه شادتری دارند. به خصوص اگر بازی های انتخابی متناسب با سن آن ها باشد.
  5. مقابله با استرس: بازی حواس کودکان را از دنیای اطراف پرت میکند و استرس و تنش های احتمالی آن ها را کاهش میدهد.
  6. سلامت جسمی: کودکان حین بازی تحرک داشته، بالا و پایین میپرند و حرکت میکنند که این موضوع به سلامت جسمی آن ها کمک میکند.
  7. بهبود مهارت های اجتماعی: بازی کودکان را اجتماعی تر میکند و به ارتباط بهتر آن ها با دیگران کمک میکند.
  8. افزایش اعتماد به نفس: بازی کردن به کودکان قدرت و اعتماد به نفس میبخشد.
  9. تخلیه هیجان: هیجان کاذب کودکان که باعث خرابکاری و شیطنت آن ها میشود در بازی تخلیه شده و کودک بعد از بازی روحیه ای آرام پیدا میکند.
  10. کشف علایق: دیگر اهمیت بازی در کودکان، کشف علایق آن هاست. حین بازی میتوانید متوجه شوید که کودک شما یک آشپز، ستاره موسیقی یا معلمی موفق خواهد شد.

کدام بازی‌ ها به رشد خلاقیت کودک کمک میکنند؟

تا اینجا در مورد اهمیت بازی در کودکان و مزایای انجام این کار صحبت کردیم اما یکی از موضوعات مهمی که نباید آن را فراموش کنید، انتخاب بازی مناسب برای کودکان است. در واقع اگر بازی مناسبی برای کودک خود انتخاب نکنید، حتی ساعت‌ ها انجام آن هم تاثیر چندانی در یادگیری و رشد خلاقیت و مهارت ‌های او نخواهد داشت. بازی هایی که میتوان برای رشد خلاقیت کودک از آن ها استفاده کرد، موارد زیادی هستند که از مهم ترین آن ها میتوان به چند مورد زیر اشاره کرد:

نقاشی

بسیاری از افراد نقاشی را یک بازی نمی بینند، در حالیکه حقیقت خلاف این است و نقاشی میتواند یک بازی جذاب باشد. نقاشی کشیدن فعالیتی است که نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان هم به آن علاقه داشته و برای رشد خلاقیت و بهبود روحیه خود از آن استفاده میکنند. برای اینکه نقاشی کشیدن به یک بازی تبدیل شود، میتوانید این کار را مهیج تر کنید. برای مثال یک موضوع خاص برای نقاشی انتخاب کنید و از کودک خود بخواهید که تنها با چند رنگ، یک نقاشی جذاب در موضوع مشخص شده بکشد.

بازی با کلمات

یکی دیگر از بازی های جذاب برای کودکان، بازی کلمات است. با انجام این بازی مهارت گفتاری در کودک تقویت شده، دایره لغات او افزایش پیدا میکند و در عین حال به بهتر گوش کردن کودک هم کمک میکند. این بازی یک تقویت کننده ظریف و غیرمستقیم خلاقیت است که استفاده هوشمندانه از آن مزایای زیادی دارد.

پازل

حل کردن پازل برای همه کودکان جذاب است. این بازی جذاب هم نه فقط برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم طراحی شده تا از طریق آن مهارت هایی مثل تمرکز خود را تقویت کنند. امروزه انواع پازل حتی برای کودکان کمتر از 2 سال هم طراحی شده اند تا این بازی بدون محدودیت سنی قابل انجام باشد.

بازی های ساخت و ساز

بازی ها ساخت و ساز مانند ساخت قلعه های شنی، ساخت خانه یا ماشین با لگو، ساخت اشکال مختلف با خمیر بازی و دیگر بازی های مشابه هم تاثیر زیادی در بهبود خلاقیت و روحیه کودک داشته و قدرت یادگیری او را چندین برابر میکند.

سخن پایانی

اهمیت بازی در کودکان بر کسی پوشیده نیست و حتی افراد غیرحرفه ای هم به خوبی به اهمیت این موضوع واقف هستند. در امر بازی با کودکان و تاثیر آن، انتخاب بازی مناسب اهمیت زیادی دارد. مهدکودک مهداد با در نظر گرفتن تمام این نکات و جدیدترین متدهای روانشناسی کودک، علاوه بر نگاهی از فرزند دلبند شما به آموزش های اولیه و تقویت مهارت کودکان شما نیز کمک میکند.

دیدگاهتان را بنویسید