مهد کودک دو زبانه چه نوع مهد کودکی است؟

بهترین سن یادگیری، سن کودکی است. ذهن کودک مانند یک لوح سفید و خالی است و برای یادگیری هر چیز جدیدی گنجایش داشته و آماده است. بسیاری از والدین با توجه به این موضوع تلاش میکنند تا مسائلی مانند زبان دوم را از سنین پایین به کودک خود آموزش دهند. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها ثبت نام کودک، در مهد کودک دو زبانه است. این کار موافقان و مخالفان مختلفی دارد که در این مطلب مفصل در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

مهد کودک دو زبانه چیست؟

مهد کودک دو زبانه، به نوعی از مراکز آموزشی مخصوص نگهداری از کودکان پیش از دبستان گفته میشود که در آن ها به جز مباحث اصلی آموزشی، یک زبان دیگر هم به کودکان آموزش داده میشود. در بیشتر این مراکز زبان انگلیسی، زبان دومی است که در دستور کار آموزش کودکان قرار دارد. این مهد کودک ها امروزه در تمام شهرهای ایران وجود دارند و جزو محبوب ترین مراکز آموزشی پیش از دبستان محسوب میشوند. آموزش زبان انگلیسی در این مراکز برخلاف مدارس، خشک و جدی نیست و همراه با بازی، موسیقی و شعر انجام میشود، به همین دلیل تاثیر مخربی در کودک ندارد.

در واقع برخلاف تصور بیشتر افراد که آموزش یک درس به کودکی کمتر از 6 سال برای او آزاردهنده است. سبک و متد آموزشی در این مهد کودک ها به گونه ای است که نه تنها کودک خسته نمیشود، بلکه اشتیاق او برای یادگیری روز به روز بیشتر هم میشود. در این مهد کودک ها با تکیه بر این موضوع که سنین پایین، بهترین زمان یادگیری هستند و کودکان سریع تر و راحت تر آموزش میبینند، تمرینات مربوط به آموزش زبان دوم در سطح ابتدایی انجام شده و نکات پایه به کودک آموزش داده میشوند.

مزایا و معایب ثبت نام کودک در مهد دو زبانه

همان طور که گفته شد، متد آموزشی مهد کودک دو زبانه، موافقان و مخالفان زیادی دارد. برخی از متخصصان کودک، ثبت نام در این مهد کودک ها را مناسب کودکان میدانند و والدین را به انجام این کار تشویق میکنند. در مقابل افرادی هم هستند که مضرات این کار را به والدین هشدار میدهند و توصیه میکنند که آموزش زبان دوم به بعد از دوران مدرسه موکول شود. در اینجا مهم ترین مزایا و معایب ثبت نام کودکان در مهد کودک دو زبانه را بررسی خواهیم کرد.

مزایای انجام این کار

  • سرعت یادگیری بیشتر کودکان موجب میشود که آموزش زبان به آن ها راحت تر انجام شود.
  • توانایی صحبت به زبان انگلیسی و افزایش اعتماد به نفس کودک
  • ایجاد درک بهتر از محیط اطراف و فرهنگ های مختلف برای کودک
  • تقویت ارتباط اجتماعی کودک به دلیل یادگیری زبانی جدید
  • تقویت ذهن و آماده کردن ظرفیت مغز برای یادگیری مطالب بیشتر
  • سرگرمی به دلیل آموزش همراه با بازی و سرگرمی در مهد کودک ها
  • کمک به موضوعاتی مانند فرآیند مهاجرت و ارتباط با هم سن و سالان در دیگر کشورها

معایب انجام این کار

  • تاخیر در تکلم کودک به یکی از زبان ها به خصوص در صورت آموزش زبان به کودکان کمتر از 4 سال، در واقع کودک زبان مادری یا زبان دوم را یاد دارد اما قادر به استفاده از آن نیست.
  • فشار درسی روی کودک به خصوص اگر آموزش ها بدون بازی و به صورت خشک و رسمی انجام شوند.
  • زحمت بیشتر برای پدر و مادر، زیرا زبان دوم نیاز به تمرین دارد و این کار باید در خانه هم انجام شود.
  • عدم ارتباط گیری همه کودکان، با کودکی که به زبان دوم مسلط است و بروز موضوعاتی مانند حسادت و…

آموزش زبان دوم در مهد کودک ها به چه صورت انجام میشود؟

مهد کودک، محلی برای سرگرمی کودک و پرورش خلاقیت او در کنار داشتن روحیه ای سالم است و اگر چنین فضایی با آموزش خشک و رسمی تلفیق شود، تاثیری مخرب در روحیه کودک خواهد داشت. به همین دلیل توصیه میشود که مباحث آموزشی نیازمند تکرار و تمرین بعد از دوران مهد کودک و پیش دبستانی و زمانی انجام شوند که بازی کردن از متد آموزشی حذف شده یا نقش آن کمتر شود.

با این حال در مهد کودک های دو زبانه، تلاش میشود تا آموزش زبان دوم به کودکان با حفظ روحیه کودک و توجه به نیازهای آن ها انجام شود. در این مهد کودک ها آموزش زبان با استفاده از ویدیوهای انیمیشنی، موسیقی، بازی و تفریح انجام میشود. در واقع کودک برای یادگیری تنبیه نشده و این یادگیری اجباری نیست بلکه با تکرار یک بازی و از طریق شنیدن زیاد به خصوص از زبان هم سن و سال ها، مطلب به کودک آموزش داده میشود.

سخن پایانی

ثبت نام کودکان در مهد کودک دو زبانه، مزایا و معایب مختلفی دارد که در این مطلب به مهم ترین آن ها اشاره کردیم. انتخاب یک مهد کودک خوب که آموزش ها را با در نظر گرفتن روحیه کودکان انجام دهد، اهمیت زیادی دارد. در این زمینه پیشنهاد ما ثبت نام فرزند دلبند شما در مهدکودک مهداد است. ما در مهداد، آموزش ها را متناسب با روحیه کودکان ارائه میکنیم تا ضمن رشد خلاقیت، کودک فرصت بازی و شادی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید