آیا اجباری بودن مهد کودک و پیش دبستانی درست است؟

از سوالات رایج در بین والدین مربوط به اجباری بودن مهد کودک و یا پیش دبستانی است. در حال حاضر قانونی در این مورد وجود نداشته و عدم ثبت نام کودکان در این مراکز با مشکلی همراه نخواهد بود. اما آموزش مهارت ها و ضرورت این آموزش پیش از ورود به دبستان میتواند الزام ثبت نام در مهدکودک و آمادگی را ایجاد کند. در ادامه به این موضوع پرداخته خواهد شد.

تاثیرات مثبت آموزش های مهدکودک و پیش دبستانی

اگر چه این دوره ها اجباری نیستند، اما مهارت هایی که کودکان در این دوره ها فرا میگیرند تاثیر مثبت فراوانی در زمان ورود به دبستان روی آن ها خواهد داشت. بسیاری از والدین در مورد قوانین مربوط به اجباری بودن مهد کودک و پیش دبستانی و عدم ثبت نام کودکان در این مراکز سوال میکنند. اما آن ها از تاثیرات مهم این دوره بر کودک خود غافل هستند. این دوره همراه با آموزش های مختلف به کودک است و از این رو مهارت های این کودکان افزایش خواهد یافت. کودکان بین ۴ تا ۶ ساله با حضور در این کلاس ها از نظر روحی و روانی نیز آماده خواهند شد.

عدم اجباری بودن مهد کودک و تاثیر آن روی کودکان

باید توجه داشت که تنها اجباری بودن و یا نبودن این دوره ها نباید مدنظر باشد. بلکه مهارت های قابل یادگیری در این مراکز نیز بسیار مهم هستند. طبق اعلام روانشناسان بدون در نظر گرفتن اجباری بودن یا نبودن مهد کودک، ثبت نام کودکان در این مراکز میتواند باعث کمک به کودک در زمان ورود به اجتماع شود. همچنین در بسیاری از تحقیقات انجام گرفته مزایای بسیاری برای پیش دبستانی قائل شده است. کودکان در این مراکز میتوانند با همسالان خود تعامل داشته و با قرارگیری در یک محیط کوچک ساختاریافته به دوست یابی بپردازند. البته در نهایت انتخاب اینکه کودکان به مهدکودک و پیش دبستانی فرستاده شوند یا خیر با والدین خواهد بود.

مزایای مهدکودک و پیش دبستانی کدام است؟

کودکان با حضور در این مراکز نسبت به دیگر همسالان خود بدون حضور در مهدکودک و پیش دبستانی، از نظر اجتماعی و تحصیلی در جایگاه بالاتری قرار میگیرند. اگر اجباری بودن مهد کودک و پیش دبستانی را در نظر نگیریم، مربیان در این مراکز در ایجاد مهارت های اجتماعی و عاطفی به کودکان نقش بسیار مهمی دارند. در واقع از اهداف مهم یک مهد کودک و پیش دبستانی باکیفیت ایجاد چنین مهارت هایی در کودکان است.

حضور مربیان باتجربه و آموزش مهارت ها

مربیان آموزش دیده میتوانند در حوزه های مختلف به کودک کمک کرده و ضعف های او را شناسایی کنند. به طور مثال در صورتی که کودک در زمینه بینایی، شنوایی، عدم پیروی از قانون و … دچار مشکلاتی باشد، توسط مربیان و در گروه دانش آموزان شناسایی و برای بهبود این موارد تلاش خواهد شد. البته تجربه نادرست در پیش دبستانی نیز ممکن است باعث ایجاد درک منفی از مدرسه شده و یادگیری را کاهش دهد. از این رو انتخاب یک مهدکودک و پیش دبستانی حرفه ای صرف نظر از اجباری بودن مهد کودک و یا ثبت نام در آن نیز روی این موضوع موثر است.

مهدکودک و پیش دبستانی چه تفاوتی دارند؟

به تصور برخی از والدین فرستادن کودک به مهدکودک کافی بوده و دیگر نیاز به ثبت نام در پیش دبستانی نخواهد بود. درحالیکه این دو کاملا با یکدیگر متفاوت بوده و در برخی موارد شباهت های اندکی دارند. مهدکودک مسئول نگهداری از کودکان کوچکتر بوده و والدین شاغل با توجه به عدم توانایی در نگهداری کودک و بدون توجه به اجباری بودن یا نبودن مهد کودک، او را به این مرکز میفرستند.‌ در این مراکز قوانین کمتری وجود داشته و کودکان از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستند.

ویژگی های مثبت عدم اجباری بودن مهد کودک و پیش دبستانی

اما پیش دبستانی معمولا محیطی شبیه به مدرسه داشته و علاوه بر قوانین بیشتر، لباس فرم نیز برای کودکان در نظر میگیرد. اما در نهایت هر دو مرکز یعنی مهدکودک و پیش دبستانی باعث فراهم کردن شرایط رشد کودک شده و میتوانند یادگیری مهارت های مفید را بهبود ببخشند.‌ با توجه به توانایی بالای کودکان در یادگیری در این بازه زمانی، مهارت های ارائه شده در مهدکودک و آمادگی بسیار موثر خواهند بود. در این مراکز فعالیت هایی نظیر موسیقی، علوم، هنر و خواندن و نوشتن و بازی انجام میشود. بنابراین اجباری بودن مهد کودک یا اجباری نبودن آن تاثیری رو تصمیم گیری والدین نخواهد داشت.

در مهدکودک ها آزادی عمل بیشتری به کودک داده شده و بیشتر وقت آن ها به بازی میگذرد. زیرا در سنین کمتر، نیاز به فعالیت های آزادانه تر بیشتر خواهد بود.‌ توانایی رشد عاطفی در کودکان پیش دبستانی بیشتر بوده و آن ها میتوانند در این مکان در زمینه های مختلف آمادگی بیشتری کسب کنند.

انتخاب مهد و پیش دبستانی مناسب

مهدکودک و پیش دبستانی مناسب ضمن داشتن مجوزهای لازم از وزارت آموزش و پرورش، باید مساحت کافی و امن برای بازی کودکان را در اختیار آن ها قرار دهد. مربیان و کادر مجموعه نیز باید دارای مهارت های کافی بوده و از سوابق و تحصیلات مناسب برخوردار باشند.

آموزش های لازم در پیش دبستانی باید بدون توجه به قانون اجباری بودن مهد کودک، بر مبنای مهارت های فردی کودک انجام شود. در این زمان نیازی به آموزش زبان دوم و یا خواندن و نوشتن نبوده و یادگیری مهارت هایی نظیر عزت نفس، اعتماد به نفس و ابراز وجود از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

مهدکودک و پیش دبستانی چهار ستاره مهداد mahdemahdad.com در شهریار با کادری مجرب و باتجربه با ایجاد فضایی مناسب و امن، فرصت خوبی را با بهره گیری از شیوه های نوین آموزشی، در جهت کسب تجربه و مهارت آموزی در اختیار کودک قرار میدهد. این مهارت ها میتوانند در آینده یک زندگی خوب و هدفمند را برای کودک رقم بزنند.‌

دیدگاهتان را بنویسید