اسباب بازی زیاد برای کودکان

آیا اسباب بازی زیاد برای کودکان مفید است؟

اثرات مخرب اسباب بازی زیاد برای کودکان

مزایای اسباب بازی کم برای کودکان

اسباب بازی زیاد کودکان را باید چه کار کرد

سخن پایانی

امروزه اکثر والدین برای کودکان خود حتی در سنین پایین اسباب بازی های زیادی تهیه کرده تا آنها را سرگرم کنند. اما واقعا این مقدار اسباب بازی برای آنها مفید خواهد بود؟ طبق تحقیقاتی که روانشناسان کودک بر تاثیر اسباب بازی روی تمرکز و تشکیل شخصیت کودکان انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که تهیه اسباب بازی زیاد برای بازی کودکان به خصوص در سنین پایین که حتی تفاوت بین آنها را هم تشخیص نمیدهند باعث سردرگمی، عدم تمرکز و توجه آنها میشود. بنابراین در این مقاله به بیان اثرات مخرب استفاده از اسباب بازی زیاد برای کودکان و روش ‌های پرورش شخصیت آنها با استفاده از اسباب بازی پرداخته و نکات مهمی را در این زمینه بیان مینماییم.

اثرات مخرب اسباب بازی زیاد برای کودکان

وقتی که کودکی با تعداد زیادی اسباب بازی مواجه می‌شود نمی‌داند که کدام را باید انتخاب کند و دچار سردرگمی میشود. این کودک همیشه عصبانی بوده، پرخاشگری میکند و پریشان خاطر خواهد شد. کودکانی که اسباب بازی زیادی در اختیار دارند هیچ وقت خوشحال نبوده، با اسباب بازی‌ های خود  برخورد مناسبی نداشته و آنها را خراب میکنند. باید بدانید که تهیه اسباب بازی زیاد برای کودکان، به خصوص در سنین کمتر از ۴ سال، به نوعی هدر دادن انرژی، سرمایه و زمان محسوب میشود.

در این رنج سنی بچه ‌ها دوست دارند مدام با چیزهای جدید بازی کنند شاید یک قاشق یا در قندان آنها را بیشتر خوشحال کند تا اسباب بازی‌ هایی که دارند. به همین دلیل علاوه بر منزل در مراکز نگهداری کودکان مانند مهد کودک‌ ها و مدارس نیز نباید این اشتباه را تکرار کرده و اسباب بازی زیاد برای کودکان در نظر گرفته و در اختیار آنها قرار دهند.

مزایای اسباب بازی کم برای کودکان

والدین نباید ناراحت کم بودن اسباب بازی کودکان خود باشند؛ آنها احساس میکنند اگر کودکشان تعداد کمی اسباب بازی داشته باشد نسبت به کودکان دیگر اعتماد به نفس پایینتری خواهد داشت؛ در صورتیکه آنها، به خصوص در سنین پایین چنین احساسی را درک نمیکنند و بیشتر تهیه اسباب بازی زیاد برای کودکان به نوعی رقابت بین والدین تبدیل شده است.

طبق تحقیقات محققان و روانشناسان کودک، فرزندانی که اسباب بازی کمتری دارند، یاد میگیرند خلاق باشند، از وقت خود بیشتر و بهتر استفاده کنند و قدر آن چیزی را که دارند، بدانند. همچنین آنها آموزش میبینند از داشته‌ های خود بهترین استفاده را کرده و در نهایت افرادی اجتماعی ‌تری خواهند شد.

همچنین کمبود اسباب بازی به آنها می ‌آموزد که مراقب وسایل خود بوده و آنها را خراب نکنند. کودکان در سنین بالاتر اگر اسباب بازی کمتری داشته باشند به مطالعه خواهند پرداخت، با هم سن و سال ‌های خود کمتر دعوا کرده و یاد میگیرند داشته ‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

کودکانی که هنگام بازی با تعداد کمی وسایل بازی مواجه هستند به این درک و باور رسیده اند که باید با  همان تعداد خود را سرگرم کنند؛ در نتیجه استعدادهای آنها شکوفا شده و میتوانند از خود خلاقیت ‌های زیادی نشان دهند. این کودکان شادتر خواهند بود، شوق بیشتری برای یادگیری دارند و تبدیل به انسان ‌های همیشه ناراضی و پرتوقع نمیشود.
همچنین می توانید برای مطالعه تغذیه سالم برای کودکان در مهدکودک به قسمت وبلاگ مراجعه نمایید.

اسباب بازی زیاد کودکان را باید چه کار کرد

پس از آشنایی با مضرات استفاده از اسباب بازی‌ زیاد برای کودکان، میتوانید روش جدیدی را در برخورد با فرزند خود امتحان کنید. باید تعدادی از وسایلی که کودک با آنها بازی نمیکند جمع آوری کرده و بسته ‌بندی کنید. وقتی کودکتان یاد گرفت چطور با آنها بازی کند، دیگر آنها را خراب نخواهد کرد. بنابراین میتوانید تعدادی از آنها را جا به جا کرده و وسایل جدیدی به او بدهید. مطمئن باشید که با اینکار کودک شما خوشحال ‌تر خواهد بود و احساس بهتری خواهد داشت. حتی میتوانید تعدادی از اسباب بازی ‌هایی که برای او مناسب نیستند به شخصی دیگری داده یا به مراکز نگهداری کودکان بی ‌سرپرست هدیه کنید.

سخن پایانی

به عنوان والدین آگاه باید بدانید که چه اسباب بازی ‌هایی به چه مقدار و در چه سنی برای کودکان شما مناسب هستند. به طور مثال نباید هیچگاه در هنگام تهیه اسباب بازی برای فرزندان خود از تفکیک جنسیت استفاده کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید به جای تهیه اسباب بازی زیاد برای کودکان، به آنها آموزش بدهید چطور با یکدیگر بازی کنند. در اینصورت فرزند شما تبدیل به فردی اجتماعی شده و در زندگی آینده خود موفق تر خواهد بود.

برای این منظور حتماً فرزندان خود را به مراکز بازی کودکان مانند مهدکودک ‌ها برده و اجازه دهید خلاقیت آنها شکوفا شود و یاد بگیرند که چطور با هم سن و سال ‌های خود رفتار کنند. البته گزینش مهد کودک از حساسیت بالایی برخوردار بوده و باید محلی را انتخاب کنید که تجربه کافی در زمینه نگهداری کودکان داشته باشند.
اگر هم سن فرزند شما کم است و نمی دانید ک می توانید آن را به مهد کودک بفرستید می توانید فرستادن نوزاد به مهد کودک را مطالعه کنید.

در این راستا شما میتوانید به مهد مهداد مراجعه نموده و از سابقه چند ساله و درخشان این مرکز آموزشی جهت نگهداری کودکان، آموزش و پرورش استعدادهای آنها بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید