تاثیر دعوای والدین بر کودک

تاثیر مشاجره و دعوای والدین مقابل کودکان

تاثیر دعوای والدین بر کودک و روح روان آن

مشکلات جسمانی

کاهش اعتماد به نفس

پیامدهای افزایش عصبانیت در کودکان

نکات مهم کاهش تاثیر دعوای والدین بر کودک

جمع بندی

مشاجره و کشمکشی که بین والدین اتفاق می ‌افتد اثرات مخربی بر روح و روان کودکان دارد؛ در نهایت اگر این تعارضات به طلاق منتهی شود، مشکلات بسیاری را برای کودکان به بار می آورد و آینده شاد آنها را به مخاطره خواهد انداخت. طبق تحقیقات انجام شده کودکانی که در معرض درگیری ‌های والدین قرار میگیرند به افراد پرخاشگر و خشنی تبدیل می‌شوند؛ اعتماد به نفس آنها از بین میرود و جای خود را به اضطراب و افسردگی میدهد. جهت آشنایی با تاثیر دعوای والدین بر کودک می‌توانید مقاله پیشرو را تا انتها مطالعه نمایید.

تاثیر دعوای والدین بر کودک و روح روان آن

به طور حتم در طول زندگی اختلاف نظر یا درگیری بین والدین بسیار اتفاق می ‌افتد. اما اینکه چگونه با این مشاجرات برخورد شود و کودکان در مقابل این درگیری ‌ها چه نقشی خواهند داشت، موضوعی است که باید به آن نگاه ویژه ای گردد. باید بدانید احساس ناامنی و ترس، تاثیر دعوای والدین بر کودک محسوب میشود. هنگام بحث والدین با هم، کودکان ساکت و گیج شده و واکنش ‌هایی مانند گریه، فرار از مدرسه،دروغگویی و بدرفتاری با دوستان و حیوانات را از خود نشان میدهند. علاوه بر موارد که عنوان شد اثرات حاد دیگری که در ادامه در مورد آن صحبت میکنیم در رفتار کودکان نمودار خواهد شد.

مشکلات جسمی

این مشاجرات سبب میگردد تعذیه سالم کودکان دچار مشکل شود، دچار مشکلات جسمی، ضعف و ناتوانی ‌های بسیاری شوند. میتوان گفت افسردگی و اضطراب تاثیر دعوای والدین بر کودک است. این عوامل بر سیستم عصبی آنها اثر گذاشته و خواب راحت و آرام را از آنها دریغ میکند. در موارد حادتر برخی از کودکان دچار شب ادراری، خوابگردی یا فشردن دندان ‌ها در خواب میشوند. علاوه بر آن عدم تمرکز در رفتار، بی‌ توجهی در کلاس درس و افت تحصیلی از دیگر عوارض این موضوع به حساب می ‌آیند.

کاهش اعتماد به نفس

کودکانی که در چنین شرایطی قرار میگیرند دچار احساس شرم، گناه، ناامیدی و بی‌ارزش بودن میشوند. از اینکه نمیتوانند کاری بکنند اعتماد به نفس خود را از دست داده و در روابط خود با دیگران دچار سردرگمی میشوند.

پیامدهای افزایش عصبانیت در کودکان

یکی از مشکلات تاثیر دعوای والدین بر کودک، الگو قرار دادن والدین در برخوردهای اجتماعی است. کودکانی که شاهد درگیری و مشاجره والدین خود هستند از آنها یاد میگیرند که در هنگام بروز مشکلات از خود بدرفتاری نشان داده، دعوا و درگیری را به عنوان اولین گزینه حل مسائل خود انتخاب کنند.

با توجه به اینکه در هنگام دعوا الفاظ مناسبی بین طرفین رد و بدل نمیشود، کودکی که شاهد این رفتارها بوده، یاد میگیرد علاوه بر دعوا و درگیری در حین برخورد با دیگران فحاشی و بددهنی کند.

یکی از اثرات سو قرار گرفتن کودکان در چنین موقعیت ‌هایی به خصوص کودکانی که والدین آنها مدام در حال مشاجره و درگیری هستند، پناه آوردن به مواد مخدر و روانگردان است. این کودکان دچار مشکلات سلامت روانی مانند اختلالات بیش فعالی، نقص توجه، وسواس فکری شده و برای فرار از این مشکلات به مصرف مواد مخدر روی می‌ آورند.

نکات مهم کاهش تاثیر دعوای والدین بر کودک

پیش از بیان نکاتی که در هنگام دعوا در مقابل کودکان باید رعایت کنید خاطرنشان میکنیم، برای جلوگیری از مشکلاتی که به دلیل تاثیر دعوای والدین در کودک به وجود خواهد آمد، حتی ‌المقدور از مشاجره و درگیری در مقابل کودکان خود بپرهیزید. در صورتی که اختلاف نظر یا درگیری با همسر خود داشتید توجه نمایید که از الفاظ رکیک و فحش در مقابل او استفاده نکرده و به هیج عنوان همدیگر را پیش چشمان فرزند خود تهدید نکنید. سعی کنید از فریاد زدن بر سر یکدیگر پرهیز کرده و همدیگر را به آرامش دعوت کنید. از طولانی کردن زمان مشاجره جدا خودداری نمایید؛ برای مدتی سکوت کنید تا همه چیز به حالت عادی باز گردد.

هیچگاه کودکان را درگیر مسائل خود نکنید و از آنها نخواهید که بین شما و همسرتان یکی را انتخاب کنند. از آنها برای توجیه و تایید رفتار خود نسبت به عملکرد همسرتان سوء استفاده نکنید. همچنین از سرزنش کردن فرزند خود حین مشاجره اجتناب نمایید، حتی اگر موضوع بحث خود او باشد.

به دلیل اینکه جملاتی مانند ترک کردن منزل، تاثیر بسیار منفی بر روح و روان کودک میگذارد، به هیچ عنوان از آنها استفاده نکنید. در نهایت حین بحث و گفتگو از برخوردهای فیزیکی، دعوا و درگیری در مقابل کودک، به شدت خودداری نمایید.
همچنین می توانید برای مطالعه مفید بودن اسباب بازی برای کودکان به قسمت وبلاگ مراجعه کنید.

جمع ‌بندی

کودکان روحیه بسیار حساسی دارند و هر چقدر که سن آنها کمتر باشد این حساسیت بیشتر خواهد شد. توجه نمایید کوچکترین درگیری شما بر روحیه آنها تاثیر منفی میگذارد. به همین دلیل سعی کنید در مقابل آنها از مشاجره پرهیز نموده و کودکان را درگیر مشکلات خود نکنید. شما باید مهارت کنترل خشم و عصبانیت را بیاموزید و در صورت مشکلات جدی با همسر خود به مشاوره خانواده و افرادی که میتوانند به شما کمک کنند مراجعه نمایید. سعی کنید در این مدت محیطی توام با آرامش و صلح برای فرزند خود فراهم نمایید.

جهت کاهش تاثیر دعوای والدین بر کودکان کم سن و سال می‌توانید فرزند خود را به مهد کودک فرستاده و با تفریحات و کلاس‌های آموزشی که در نظر گرفته شده تا حدودی او را با فضای آرامتری آشنا کنید. مهد کودک مهداد به دلیل سابقه زیادی که در زمینه نگهداری از کودکان و ایجاد فضاهای شاد و مفرح برای آنها دارد، گزینه مناسبی برای انتخاب محسوب میشود. 

دیدگاهتان را بنویسید