راهنمای انتخاب مهد کودک

راهنمای انتخاب مهد کودک – ۱۰ فاکتور مهم


مقدمه

کودکان مهم ترین دارایی ما هستند و سنین کودکی مهم ترین دوره در شکل گیری شخصیت فردای آن ها است. اگر کودکی در سنین پایین درست آموزش ببیند، مهارت های لازم را کسب کند و در مکان های آسیب زننده قرار نگیرد، میتوان انتظار داشت که به مراتب بزرگسالی بهتری از کودکی خواهد داشت که در سنین کودکی رها شده است. والدین باید با راهنمای انتخاب مهد کودک مناسب آشنا باشند؛ زیرا مهم ترین مکان غیر از خانه مهد کودک است و مهم ترین شخص غیر از والدین، مربیانی هستند که والدین، فرزندان خود را به آن ها میسپارند. در ادامه با ۱۰ مورد از مهم ترین فاکتورهای مهد کودک آشنا خواهید شد.

۱.توجه به مربی در راهنمای انتخاب مهد کودک

مهم ترین رکن یک مهد کودک مربیان آن است؛ زیرا بیشترین ارتباط را با کودک دارند. باید توجه شود که مربی آموزش های لازم برای پرورش، تربیت و آموزش کودکان را دیده باشد. در راهنمای انتخاب مهد کودک فراموش نشود که مربیان حتما باید مدرک آموزش کمک های اولیه را داشته باشند؛ زیرا کودکان به دلیل شیطنت همواره در معرض آسیب هستند و این مربی است که باید تا رسیدن کمک جدی، اقدامات اولیه را انجام دهد. توجه به آموزش های اختصاصی، صبر و شکیبابی، آگاهی، تجربه و مهارت های نام برده شده در انتخاب مربی، خیال شما را از امن بودن فردی که کنار کودک شماست، راحت میکند.

۲.توجه به مجوزهای لازم در انتخاب مهد کودک

درست است که داشتن مجوز توسط مهد کودک مهر تاییدی بر انتخاب آن نیست اما به هیچ وجه مهد کودکی که مجوز فعالیت ندارد انتخاب نکنید. همچنین هنگام ثبت نام مجوز کارکنان و مربیان را نیز جویا شوید. بهتر است از قبل، به بهزیستی مراجعه کرده و در مورد رعایت بهداشت و رفتار با کودکان تحقیق کنید تا مطمن شوید شکایتی وجود نداشته است.

۳. اهمیت محیط مناسب در انتخاب مهد کودک

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب مهد کودک، توجه به محیط و بهداشت آن است. در ادامه به چند مورد مهم اشاره میکنیم.

رعایت نکات بهداشتی

  • تمیزی دیوار ها، کف و تمیز بودن اسباب بازی ها
  • خالی کردن مرتب زباله ها
  • تمیز بودن ظروف غذا و مواد غذایی
  • تهویه مناسب کلاس ها
  • شستن مرتب دست ها و وجود مکان مناسب برای آن

علاوه بر نکات بهداشتی، باید نکات مهمی نیز در محیط رعایت شوند.

رعایت نکات محیطی

  • وجود حفاظ برای پریز ها
  • وجود نرده کشی برای پنجره های مرتفع
  • وجود نگهبان برای کنترل عبور و مرور
  • جعبه کمک های اولیه و سیستم اطفا حریق

۴. اهمیت برنامه آموزشی

یکی دیگر از موارد مهم هنگام انتخاب، توجه به برنامه های آموزشی تدارک دیده برای کودکان است. چه آموزش هایی قرار است به کودک داده شود؟ آیا وسایل بازی(اسباب بازی) و مهارتی مناسب خریداری میشود؟ آیا این برنامه ها منظم و هدفمند است؟ ممکن است بعضی مهد ها کلاس های رقص ، موسیقی یا زبان نیز برگزار کنند که در این صورت توجه به مربیان آموزش دیده امری مهم است.

۵. اهمیت اعتبار مهد کودک

مورد بعدی در راهنمای انتخاب مهد کودک، مشهور بودن آن است. در واقع معروفیت یک مکان، نشان از رضایت والدین، امکانات مناسب، محیط امن و مربیان با تجربه دارد. با تحقیق در فضای مجازی و به صورت حضوری میتوان از میزان محبوبیت مهد کودک ها مطلع شد.

۶.توجه به مسافت مهد کودک تا منزل شما

معمولا والدین کودکان خود را روزانه به مهد کودک میبرند. مسیر طولانی و طاقت فرسا هم باعث زحمت زیاد شما و هم خستگی زیاد کودک و دل زدگی او از رفت و آمد های طولانی میشود. به همین دلیل با توجه به ترافیک و شلوغی ها، بهتر است مناسب ترین مهد در نزدیکی خانه خود را انتخاب کنید.

۷. اهمیت تغدیه کودک

اگر مهد کودک مورد نظر تغذیه را بر عهده میگیرد، باید با کمک یک متخصص برنامه غذایی هفتگی مناسبی تدارک ببیند؛ زیرا کودکان در سن رشد هستند و به همه گروه های غذایی نیاز دارند. همچنین توجه به رعایت بهداشت حین پخت و غذا خوردن از موارد مهم است.

۸. توجه به تعداد مربیان در راهنمای انتخاب مهد کودک

 از دیگر موارد مهم در راهنمای انتخاب مهد کودک توجه به این نکته است که در صورت نبود یک مربی، مربی با صلاحیت دیگری به عنوان جایگزین حضور داشته باشد. همچنین نسبت تعداد مربیان به کودکان باید کافی باشد تا مانع رسیدگی مناسب به هر کودک نشود.

۹. اهمیت محدوده سنی

بهتر است کودکان شما با افراد هم سن خود باشند. اگر کودک ۴ ساله در کنار سه نوزاد قرار گیرد، برنامه و توجه مناسب را نمیگیرد و نوزادان نیز در معرض بیماری و آسیب قرار میگیرند.

۱۰. اهمیت برخورد با کودک بیمار

مهم است که مهد، کودکان بیمار را نپذیرد؛ زیرا باعث بیماری تمام کودکان میشود. حتما باید ۲۴ ساعت از تب، اسهال، استفراغ یا دیگر علایم بیماری کودکان گذشته باشد.

آشنایی با مهد کودک مهداد

مهد کودک مهداد با ۱۰ سال سابقه موفق، مربیانی معتهد و با تجربه، محیطی امن و صمیمانه و آموزش های منظم و کاربردی یکی از بهترین مهد کودک ها برای مراقبت صحصیح از فرزند شماست. با انتخاب یک مهد کودک معتبر خیالتان از کودک دلبندتان راحت خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید